Soňa Horňáková: Som tu pre muziku

12.09.2019 07:00

 

TÝŽDEŇ / 9.9.2019   / rozhovor: Elena Akácsová

 

Pesničkárka Soňa Horňáková oslávila šesťdesiatku novým albumom v Šere lesklých stromov. Vydala ho po deväťročnej pauze a už dnes sa o ňom hovorí, že patrí k tomu najlepšiemu, čo tento rok  vzniklo.

 

BIORÁMČEK:

Soňa Horňáková sa narodila v roku  1959 v Bratislave. Študovala  na Pedagogickej fakulte UK v Trnave. Pár rokov  učila. 30 rokov pracuje ako  hudobná redaktorka  v Slovenskom rozhlase pre okruh Rádio Devín.

 Pesničkársku kariéru odštartovala  na gymnáziu v 70.rokoch, neskôr pôsobila vo  folkrockovej skupine Strom, spolupracovala s mnohými osobnosťami  domácej hudobnej scény, v roku 1988 získala so skupinou Nika bronzovú Bratislavskú lýru. Nahrala vyše sto pôvodných pesničiek a vydala 8 albumov. V roku 2018 vydala zbierku textov, básní , epigramov   „Medzi mnou a mnou“.

 

 

 Môj nový album „ V šere lesklých stromov“ vyšiel po deväť ročnej odmlke.   Pôvodne som   nemienila nahrať už  žiaden album  ale  náhoda chcela, aby som stretla tých správnych ľudí.  Robert Pospiš a Martina Sillaya (Real Music House),  mi  ponúkli spoluprácu  a tým aj  navnadili na nahrávanie albumu. V zásobe som mala  zopár nových pesničiek,  a tie som  u nich   nakoniec  aj nahrala. Robo ( klávesy, beat box, hlasy a i.) Martin (el.gitary a i.) výborní muzikanti a producenti , plus  pozvaný hosť, bas gitarista Juraj Griglák , ich okamžite správne pochopili  a  prostredníctvom svojich aranžmánov,  im dodali  nový rozmer.

 

 Koncertujem  len sporadicky . Začínala som v sedemnástich ako  nádejná pesničkárka a myslím, že napokon aj  tak  skončím ( smiech). Za svojho pôsobenia na hudobnej scéne som mala aj svoje bigbítové a rockové obdobia ale najlepšie sa aj tak  cítim v polohe muzikanta, ktorý prezentuje vlastnú tvorbu  sám  s gitarou . Môj repertoár obsahuje prevažne jemné,  poetické pesničky, preto najradšej  hrám v komornom prostredí malých klubov, kde sa dá vytvoriť   intímna atmosféra, v ktorej dokáže pozorné publikum   s interpretom spirituálne splynúť .

Ráno si dám kávu a jablko. Chvíľu počúvam muziku, čítam si , a potom si hrám. Gitara je stále v mojej blízkosti. Nie je to posadnutosť, iba  rokmi  sa jednoducho stala mojou   súčasťou.  Tušila som  to dokonca už aj vtedy, keď som ju ešte nemala , len som  o nej  snívala. Gitaru som si vymodlila. Naši mi ju kúpili na Vianoce. Mala  som vtedy 15 rokov a hoci som na gitare nikdy predtým nehrala, tak  silne som verila  tomu , že to viem , že ešte v ten večer som sa  naučila zopár základných akordov  a vymyslela som si dve pesničky. Nechodila som  do LŠU, ani do iných hudobných inštitúcií,  naša rodina  nemala pre moje  muzikantské sklony  veľké pochopenie. Môj hudobný vývoj zverili rodičia do rúk  osudu a mne, a tak sa zo mňa stal samouk.  

 

Občas maľujem. Amatérsky, rekreačne,  len vtedy, keď cítim potrebu pohrať sa s farbami, zachytiť nimi  momentálne vnemy  a nálady . Relaxujem . Nepovažujem sa za výtvarníka a nenamýšľam si ,že  moje výtvory majú nejakú zvláštnu   hodnotu. Samozrejme   že majú, ale predovšetkým   len pre mňa.  

 

Chcela som byť farárka. V prvom ročníku ZŠ, keď sa nás učiteľka  spýtala ,na budúce povolanie, teda, čím  by sme  chceli byť,  odpovedala  som ,že  chcem byť farárkou. V očiach  učiteľky sa zjavil údes  a veľké otázniky, ktoré hneď na druhý deň konzultovala s mojimi rodičmi. V roku 1965, totiž, v týchto končinách  východného sektoru,  o farárkach nikto  ani nechyroval, no  mne  to povolanie pripadalo veľmi príťažlivé,  tajomné, osvietenecké a  mimoriadne prospešné pre človeka. Keď mi to napokon  zamietli v škole aj doma, porozmýšľala som o ďalšom povolaní a pripravila som  si  ďalšiu   odpoveď. Budem  námorníčkou! A keď ani to neprešlo, tak som sa rozhodla ,že zvolím niečo priechodnejšie. Budem   traktoristkou!  

 

Detstvo som prežila v Dunajskej Strede a ešte predtým  v dome u starých rodičov  v malej  dedinke Čukárska Paka. Viem po maďarsky, som na to hrdá, bodaj by som tak  ovládala ďalších 20 jazykov. Môj rodný jazyk je ale slovenčina hoci  obaja rodičia sa narodili v Maďarsku. Tá krajina   mi je veľmi   blízka,  celé detstvo sme tam chodievali za starým otcom . Už  dlhé roky žijem v Bratislave  a málo hovorím po maďarsky, tak  len aby som nevyšla z cviku , občas prehodím zopár viet s rozhlasovými  kolegami z maďarského vysielania. Keď prídem na Žitný ostrov za svojou rodinou a  priateľmi,   hovorím po maďarsky oveľa intenzívnejšie.   Je to celkom jednoduché, len trochu zvesíte sánku, tak cca o dva stupne  a hneď  naskočí  ten správny maďarský prízvuk(smiech).

 

Učila som päť rokov na základnej škole v rokoch 1982-87. Podľa , viac – menej vlastnej metodiky ,čo naše školské inštitúty v tom čase nemienili akceptovať. Vo svojej podstate  to nebol vyslovene môj vynález, išla som len tou istou  cestou akú už pred mnohými rokmi načrtol  Ján Ámos Komenský – Škola hrou. Dnes sa tomu hovorí alternatívne školstvo. Socialistické učebné osnovy a  metodiky sa mi zdali príliš  fádne , a tak som sa snažila učivo ,malým druháčikom a tretiačikom, podať  príťažlivou ,pútavejšou formou,  tak aby  sa žiaci  nenudili, aby mali záujem pátrať po nepoznanom a spoznávať.  Neraz sme preberané učivo umocnili  vychádzkou do prírody, hudbou, obrazom , divadielkom   a nechýbala pri tom ani moja gitara.  Deti sú úžasné bytosti,  ešte v nich prúdi tá neskutočne silná vesmírna energia.  Zo školstva ma nevyštvali deti ale dospelí. Školskí byrokrati a inšpektori, ktorým sa  moja  podozrivo vyzerajúca nová koncepcia vyučovania vôbec  ale vôbec nepozdávala. Odišla som teda radšej dobrovoľne, po piatich rokoch praxe.

 

Mám strach z davu. Dav je  nevyspytateľné monštrum , riadené ktovie odkiaľ a ktovie kým. Ak môžem,  radšej  sa  mu  vyhnem.

 

Fóbií mám  veľa. Nočné motýle, netopiere, potkany, myši... Zopárkrát sa mi nočný motýľ dostal do bytu. Síce som jačala, ale bohužiaľ, nikoho nebolo po ruke, tak som ho z bytu musela dostať ja. Podarilo sa, takže zrejme už  môžem povedať, že  túto fóbiu  som  prekonala.

 

Som samouk. Som hľadač. Nepotrebujem vedieť  hneď všetko, baví ma  objavovanie. Každé ráno, pri rannej káve a jablku , si hrám. Vezmem do rúk gitaru , poprechádzam sa  prstami po hmatníku, hľadám,   nachádzam nové  svety hudby a obrazov. Keď som v muzike takto ponorená, vidím  z tých  tónov vychádzať obrazy, odvíjajú sa v nich príbehy.  Snažím  sa ich zachytiť do slov,  vyniesť  z toho  oceánu fantázie  a zakomponovať do  mojich pesničiek.

 

Som otvorená voči iným názorom. Každý v sebe nosí svoju vlastnú kameru a sníma veci zo svojho uhla pohľadu . Rozšíri tým aj môj obzor poznania, ak  si ho pozorne vypočujem.  Môžem  súhlasiť aj nie, a svet sa nezrúti. Všetko pôjde  ďalej tak, ako doteraz.

 

Nerada sa vyjadrujem k cudzej hudbe. Hudba je len jedna... he-he, a ešte  aj tá jedna  je dvojaká. Dobrá a zlá. Pre jedného dobrá ,pre iného zlá. Kto sa v tom má vyznať pre koho je ktorá? Nepýtajte sa ma!

 

Chcela som ísť študovať hudobné vedy, ale tam ma  nezobrali. Už pred dverami som vedela, že nemám šancu, brali len málo ľudí a ja som nemala ani LŠU, ani konzervatórium, bol to taký úsmevný pokus. Potom som chcela ísť na právo,  ale tam mi kamoška  zabudla podať vyplnenú prihlášku. (Smiech.) Ešte sa dali robiť dodatočné skúšky na Pedagogickej fakulte v Trnave, odbor 1-4 roč. ZŠ/špecializácia- hudobná výchova. Tak som to skúsila a podarilo sa.  

 

Moja diplomovka sa zamerala na vzťah žiakov  ZŠ k džezu ( sociologický prieskum  vyhodnotený pomocou počítačovej techniky). Bola  to priekopnícka  téma, ktorú som si sama vymyslela.  O pár rokov  neskôr ma môj školiteľ,  vedúci katedry Hudobnej výchovy PdF UK,  pán profesor PhDr.  Ján Szelepcsényi  informoval, že výsledky môjho sociologického prieskumu   pomohli   dostať džez  do  osnov Hudobnej  výchovy na Základných školách. Či tento fakt je  ešte stále  aktuálny neviem, ale vtedy ma to potešilo.

 

Dva roky som robila v klube BEZ( Bratislavské elektrotechnické závody)  na Kominárskej ul.  v Bratislave. Usporiadali sme hudobné a divadelné predstavenia,  Blues na sobotu,   mimoriadne úspešný  program Milana Markoviča“ Nevyzúvajte sa prosím“, a iné kultúrne podujatia. Organizovala  som výstavy pre známych ale  aj začínajúcich výtvarníkov. Začínala sa počítačová éra, ktorá mi je síce na hony vzdialená, ale pre BEZ-károv som vymyslela počítačové kurzy. To je nápad, povedal mi vedúci a dodal: choď zohnať počítače. Tak som vyšla na ulicu, naslinila prst, zistila odkiaľ vietor fúka. Zhodou okolností  fúkal   z neďalekého SZM klubu,   vošla som dnu a spýtala sa , či  nemajú počítače na zapožičanie, a oni že,  majú.  Organizovala som  aj jazykové kurzy a vedenie BEZ bolo také nadšené z mojich úspešných aktivít, že ma chcelo   poveriť aj dôležitejšími akciami. Organizovaním   straníckych a ROH mítingov a  zjazdov. Tento fakt ma vydesil až tak, že som razom  utiekla BEZ-ky  do rozhlasu.

 

Podľa hlasu z rádia  si  niektorí  poslucháči myslia ,že som vysoká .  Keď ma potom  uvidia naživo,  sú zarazení, že meriam len meter a pol.

 

Káva & cigareta. Ku káve si  zapálim cigaretu,  inak by mi káva ani  nechutila.  Takže, keď som v nefajčiarskej kaviarni, dám si  radšej  čaj.

 

Som so sebou vyrovnaná, ale v mojom živote sa nájdu aj  také úseky, kedy som intenzívnejšie premýšľala nad tým, prečo nie som  taká ako iní. Keby som vyhrala veľké peniaze, nevedela by som si s nimi rady a určite by som  ich porozdávala . Veľká kopa peňazí by ma znervózňovala  podobne ako príliš mnoho  harabúrd v byte.

 

Bez gitary veľmi neviem fungovať.  Gitara sa stáva súčasťou človeka, keď na nej často hrá. Vlastne tým ,že ju neustále  drží v rukách, a v podstate  objíma, stáva sa jeho druhým ja. Keď  si domov prinesiem novú gitaru, chvíľu ju obchádzam , siaham po tých starých, známych.  Stačí  však ,že si na nej  zopárkrát zahrám a už si ma získa. Naposledy som novú gitaru dostala pred mesiacom. Ešte je tak trochu  cudzinka, ešte sa s ňou  len zoznamujem, ale  aj tak  sa mi zdá , že ju už mám rada.

 

www.tyzden.sk